søndag 7. september 2014

2 uker allerede!

Den siste tiden har egentlig ting gått i ett. Torsdagen startet nok en dag på språkskolen. Vi hadde litt teori fra morgenen av før vi gikk ned til torget utenfor "Münister" hvor det var et stort marked av mat. Vi fikk forskjellige oppgaver som gikk ut på å gå rundt og snakke med folk på markedet for og få praktisert tysken. Vi fikk også mye smaksprøver av tyske klassikere som bratwurst. Etter dette gikk vi til et supermarked hvor vi gjorde mye av det samme. På kvelden dro vi ut med David (sønnen til huseierne). Først dro vi og kikket på noen brukte sykler som jeg vurderer og skaffe meg, så dro vi ut til et utested hvor vi satte oss ned med noen pils og skravlet litt.

Språkskolen på fredag var ekstremt slitsom ettersom vi hadde grammatikk hele dagen.. Etter skolen dro Lars og Jørgen på intervju på arpeidsplassen til Lars, så mens de var borte slappet bare jeg og Kenneth av på terassen med mat og musikk. På kvelden inviterte vi over Elia, Frenki og Luis på sjakkturnering og øl på terassen. Jeg og Frenki spilte finalen hvor Frenki desverre vant...

Lørdag morgen stod vi opp (hvertfall noen av oss) for og dra til Basel i Sveits og besøke en dyrehage. Noen jenter ifra språkskolen arrangerte turen som jeg, Lars, Jørgen og 7 andre ble med på. Vi tok toget ca. 20 min før vi måtte av og vente på et nytt tog, noe som vi selvfølgelig ikke kom oss på fordi "arangørene" hadde fursvunnet  ned i en undergang.. Vi måtte derfor ta toget tilbake til Freiburg for og så vente på et nytt tog som vi måtte betale ny billett for, men vi kom i allefall frem! Dyrehagen var som alle andre dyrehager, full av dyr.. Veien hjem igjen tror jeg tok rundt 4 timer pga. streik i jernbanen. Vi måtte bytte tog 3-4 ganger og kjøre en varm buss også et godt stykke.. Denne dagen var da altså ikke helt som forventet men bedre enn ingenting!

Idag tok jeg, Kenneth og Jørgen turen til Riegel sammen med kontaktpersonene våre, Silke og Suzanne og 3 andre sveitsere som er i tyskland av akkurat samme grunn som oss. Planen for dagen var og vandre rundt "Kasierstuhl" som er et landskap ikke langt fra grensa til Frankrike. I 28-34 varmegrader bevegde vi oss oppover de tunge bakkene midt mellom drueåkrer og gressletter. Oppoverbakkene var så bratte at det nesten var ubeskrvelig, med et jevnt tempo kom vi til toppen av den første toppen etter en times tid, hvor vi tok oss en pustepause og en slurk vann. Etter dette bevegde vi oss videre langs utrolig flotte landskap i solsteken. I løpet av hele dagen tipper jeg vi gikk mellom 20 og 30 km i oppoverbakker hvor man nesten måtte klatre som gikk flere kilometer opp før de gikk brått ned igjen. Etter og ha vandret i 7-8 timer kjenner jeg det godt i beina her jeg sitter med en tallerken Spagetti og en pils, skriver blogg og lader opp til en ny uke med språkskole!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar