mandag 29. september 2014

Schwarzwaldmilch


Da var 2 uker allerede unnagjordt på arbeidsplassen min, Schwarzwaldmilch. Det har blitt lite tid til blogging etter at jeg begynte og jobbe ettersom store deler av dagen går bort der..
Jeg møtte opp på meieriet kl 08.00 mandag den 15. september hvor jeg ble møtt av administrasjonsleder, Stefan. Han virket utrolig fornøyd med og ha fått en utplasseringslærling fra Norge på fabrikken sin. Etter og ha gått igjennom en haug tyskskrevende regler og betingelser tok vi turen rundt på fabrikken for og hilse på folk.

Store deler av menneskene som jobber i produksjonen er av russisk opprinnelse og snakker derfor en slags dialekt på tysk som er noe vanskeligere og forstå. Det er også veldig lite folk der som snakker engelsk så jeg får virkelig praktisert tysken min. Jeg tror jeg kommer til og snakke mye bedre tysk dagen vi reiser hjem til Norge nettopp på grunn av dette, så jeg tar det bare som en del av opplæringa. Førsteinntrykket jeg fikk på arbeidsplassen var et veldig godt inntrykk, alle ansatte virket hyggelige og jeg gledet meg til og bli bedre kjent med maskinene og metodene de hadde for kjøring og vedlikehold.

Hele første uka var litt stille ettersom jeg ble sittende mye på kontoret til Stefan og snakke med han og mange andre fra administrasjonen. Jeg holdt også en kort powerpoint om hva vi holdt på med på Tine, Brumunddal. På fritiden hang vi en del sammen med gamle klassekamerater fra språkskolen. Vi kjøpte oss en basketball som vi brukte på en baskatballbane litt ovenfor leilighetene der vi bor.

Andre uka ble jeg med vedlikeholdsgruppa. Hele uka var jeg med på småoppdrag rundt på fabrikken og når det ikke var noe og gjøre fikk jeg litt mekanisk informasjon om maskiner jeg selv hadde valgt ut av interesse. På torsdag dro jeg ut med melkebilen for og se hvordan det var på gårdene fabrikken fikk melken sin fra. Vi kjørte nedover langs grensen til Frankrike mot Sveits før vi fulgte den Sveitsiske grensen østover. Vi besøkte både store og små gårder som var plassert langs fantastiske landskap med utsikt over alpene. Turen tok nesten 10 timer inkludert en tur innom Merzedes verkstedet... På fredagen etter jobb tok jeg og Kenneth turen til München for og besøke den kjente festivalen, Oktoberfest. Vi kjøpte på forhånd inn noe skjorter, bukseseler og hatter for og gli bedre inn i kulturen. Bussturen tok ca. 5 timer så vi var ikke fremme i München før 22.30. Første kvelden ble derfor på hotellet som lå ca. 20 min unna Oktoberfest. Vi ble kjent med 2 spanjoler som også var der av samme grunn som oss. Det ble en artig kveld med øl, mat og god stemning!

Etter og ha sovet noen timer stod vi opp for og gjøre oss klare til Oktoberfest. Vi bestemte oss for og se om vi fant de tradisjonelle lærbuksene i tilegg til skjorter. Dette fant vi, sko og sokker fant vi også. Plutselig var vi blitt ekte tyskere med full bunad. Vi møtte vår venn Frenki fra språkskolen i München før vi dro til Oktoberfest. Hele festivalen var bare en helt ubeskrivelig fantastisk opplevelse. Det var desverre veldig mange folk der siden det var helg så vi måtte stå i kø i 3 timer for og få komme inn i et øltelt, men det var verdt det! Vis det er muligheter for det skal jeg definitivt tilbake til Tyskland senere for og  delta på Oktoberfest. Det kommer noen bilder fra denne helgen lengre nede i inlegget. Vi kom hjem til Freiburg igjen rundt 23.00 søndag kveld.

Nå har jeg akkurat begynt den tredje uka i arbeid hos Schwarzwaldmilch. I dag har jeg fått en mindre oppgave som inneholder mye sveising med TIG, måling og bereigning, boring og pussing. Oppgaven går ut på og bygge en ny kanalgate for aluminiumskorker til yougurtglass som har helt anderledes mål en den gamle kanalgaten. Dette er en oppgave jeg likte veldig godt fordi jeg fikk gjøre mye av det jeg gjorde på videregående igjen. Det kommer nok noen bilder snart av ferdig resultat :)




































































Her ser du den gamle kanalgaten til venstre, og 
begynnelsen på den nye jeg lager til høyre.
Øvelse gjør mester.






















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar